اخبار و مقالات

خوشه‌های طلایی خوزستان رکورد زد/ تحقق ۴۲ درصدی افزایش تولید گندم
تاریخ انتشار : 1395/5/26 ساعت 16:09:58
خوشه‌های طلایی خوزستان رکورد زد/ تحقق ۴۲ درصدی افزایش تولید گندم

















خوشه‌های طلایی خوزستان رکورد زد/ تحقق ۴۲ درصدی افزایش تولید گندم
تاریخ: 1395/03/12
شماره: 5761
بازدید: 46
گندم استان خوزستان به روزهای پایانی تولید نزدیک می‌شود و تولید بیش از یک میلیون و ۸۲۰ تنی آن، رکورد تازه‌ای را به ثبت رسانیده است.
 
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در گفت‌وگو با خبرگزاری (ایانا) با اعلام این خبر گفت: تولید گندم استان به رکورد تازه‌ای در سال جاری رسیده است، به‌گونه‌ای که تاکنون یک میلیون و ۳۶۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده که در مقایسه با سال گذشته از افزایش ۴۲ درصدی برخوردار است.

محمد قاسمی نژادافزود: تمام گندم خریداری‌شده در سال گذشته در استان خوزستان ۹۶۰ هزار تن بود، در حالی که امسال با پایان یافتن برداشت، این رقم از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: محصولات زراعی به‌ ویژه گندم استان خوزستان با مخاطرات بسیاری در سال زراعی جاری روبه‌رو بود، ازجمله آنکه توفان قبل از ایام نوروز، باعث ورس ساقه‌ها شد و هشت‌هزار هکتار از اراضی گندم توسط تگرگ آسیب دید.

وی تصریح کرد: کل خرید استان به بیش از یک میلیون و ۸۲۰ هزار تن خواهد رسید که ۶۵ هزار تن آن بذری و یک میلیون و ۴۲۰ هزار تن آن نیز توسط غله و شرکت بازرگانی دولتی خریداری شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان یادآور شد: مدیریت مناسب در مراحل کاشت و داشت گندم در قالب ۱۷ جلسه، برگزاری هشت جلسه برای برداشت مناسب این محصول، وجود معین ستادی برای هر شهرستان که اطلاعات عرصه را به مرکز منتقل می‌کرد، مدیریت تغذیه مناسب، رعایت تاریخ کشت توسط ۹۳ درصد از کشاورزان گندم آبی و ۹۵ درصد از گندمکاران دیم برخی از عواملی بود که باعث شد بالاترین و باکیفیت‌ترین رقم تولید گندم اتفاق بیفتد.

قاسمی‌نژاد تأکید کرد: امسال در این استان ۸۰۰ هزار هکتار عملیات مبارزه با علف‌های هرز به‌صورت شیمیایی انجام شد و علاوه بر آن کانون‌کوبی در سطحی معادل یک‌هزار و ۲۰۰ هکتار علیه سن گندم به انجام رسید.

وی اظهار داشت: حدود ۶۰۰ کارشناس جدید تحت عنوان برنامه بلوک‌بندی تلاش کردند تا مدیریت مزارع را در دست گیرند.

خریداری بیش از ۱۲ هزار تن کلزا

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از خریداری ۱۲ هزار و ۶۰۰ تن کلزا در استان خبر داد و گفت: این در حالی است که سال گذشته هشت‌هزار تن از این محصول خریداری شده است.

قاسمی‌نژاد افزود: با برنامه‌ریزی‌های به‌ عمل‌ آمده برای سال آینده پیش‌بینی می‌شود که تولید مناسبی در بخش دانه‌های روغنی داشته باشیم؛ علاوه بر آنکه سویا نیز به‌عنوان یک محصول تابستانه در الگوی کشت گنجانده خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ناملایمات طبیعی همچون طوفان که باعث باز شدن غلاف‌های کلزا و ریزش این محصول شد، با افزایش ۴۰ درصدی تولید در سال جاری روبه‌رو بودیم.
منبع خبر: خبرگزاری ایانا